Citrix op Azure: schaalbaar, goedkoper en altijd beschikbaar
31 mei 2018SBC,Azure,VDI,Microsoft,Citrix,CloudCitrix,Microsoft
Bedrijven die alles on-premises hebben staan weten dat dat nog wel eens voor problemen kan zorgen. Op- en afschalen is lastig en kost veel geld, en alles moet ook nog eens onderhouden worden. Citrix op Azure kan dat een stuk eenvoudiger maken.
Citrix op Azure maakt gebruik van virtual desktop infrastructures (VDI’s). Met een VDI is het mogelijk om één besturingssysteem klaar te maken voor gebruik en die vervolgens uit te rollen naar zo veel werkplekken als gewenst is.
Citrix biedt een dergelijke oplossing aan met XenDesktop. En dankzij hun samenwerking met Microsoft kan dit nu ook vanuit de clouddienst Azure, wat diverse voordelen biedt.
Schaalbaar
De oplossing is onder meer erg schaalbaar, weet Lennaert Tolhoek van SBC Solutions. “Heb je bijvoorbeeld seizoenswerkers, dan kun je heel gemakkelijk uitbreiden voor de extra mankracht. En als ze weer weggaan, kun je het geheel weer kleiner maken.”
Dat in tegenstelling tot wanneer er voor een on-premises oplossing gekozen wordt. Dan moet immers alle extra hardware voor bijvoorbeeld een server aangeschaft worden. Maar bij Citrix op Azure staat alle hardware bij Microsoft.
Voor downtime hoef je overigens niet bang te zijn, stelt Tolhoek. “Microsoft heeft meerdere datacentra over de gehele wereld. Mocht het centrum in Amsterdam wegvallen, dan stuurt Azure het verkeer door naar een van de andere centra in de wereld. Daardoor blijven je diensten altijd werken.”
Kostenbesparing
Met Citrix op Azure kan er bovendien op de kosten bespaard worden, vertelt Sander Bruijs van SBC Solutions. “Je betaalt alleen voor wat je afneemt.” Mocht het bedrijf kleiner worden – bijvoorbeeld vanwege seizoenswerkers – dan wordt er ook minder betaald.
Daarnaast bespaar je geld op het onderhoud en beheer. “Mocht iets niet werken, dan kunnen de IT’ers dat snel aanpassen. Gebruik je geen VDI’s, dan moet zo’n laptop al snel ingenomen en onderzocht worden. Dat kost tijd en dus ook geld.”
“Bovendien laat Azure je ook kiezen wanneer je piekuren zijn”, zegt Tolhoek. “Als er dan ‘s nachts niemand aan het werk is, kun je het aantal actieve VDI’s terugschakelen. Dan betaal je er ook niet voor.”
Hoe kun je met Citrix Cloud zorgen voor high availability?
31 mei 2018SBC,Azure,Citrix,CloudCitrix
Citrix biedt vele voordelen, zo vertelden we in een eerdere blog. Een van die voordelen is dat Citrix Cloud de mogelijkheid biedt om high available ingericht te worden. Met andere woorden: je hebt hierdoor weinig tot geen last van down-time. Maar hoe kan dat eigenlijk?
Citrix Cloud op Azure biedt je onder meer virtuele desktop infrastructures (VDI’s), waarmee je een besturingssysteem kunt uitrollen naar zo veel werkplekken als gewenst is. Een voordeel is dat er weinig down-time is.
“Je hebt de zekerheid dat de Citrix-infrastuctuur altijd en overal beschikbaar is”, vertelt Lennaert Tolhoek van SBC Solutions. “Daardoor kunnen je gebruikers altijd productief zijn.”
Meerdere platformen
“Een van de redenen dat dit kan, is omdat Citrix over meerdere platformen in te stellen is. Dit kan bijvoorbeeld door de clouddienst Azure van Microsoft, aan te vullen met AWS van Amazon”, aldus Tolhoek.
“Maak je gebruik van meerdere clouds, dan ben je vrijwel zeker dat er altijd wel eentje blijft draaien. Valt AWS uit door bijvoorbeeld een storing, dan werkt Azure in de regel nog steeds.”
De kans dat een clouddienst volledig uitvalt is overigens vrij klein. “Veel grote diensten maken namelijk gebruik van meerdere server-parken, die het werk van elkaar kunnen overnemen. Valt er een van de twaalf uit, dan is de kans groot dat de rest het nog wel doet.”
Gebruikmaken van Citrix Cloud kan bovendien op verschillende manieren. “Je kunt er voor kiezen om een deel op de interne infrastructuur te laten draaien en een deel in de cloud. Dat noem je een hybride oplossing.”
Ook dit kan voor de klant al voordelen opleveren: mocht er brand uitbreken en de interne infrastructuur kapot gaan, dan werkt het cloud deel nog steeds. Werknemers kunnen dan dus alsnog productief blijven.
Regelt zichzelf
Als beheerder heb je verder weinig werk aan Citrix Cloud. “Als het goed ingericht is, heb je er geen omkijken naar en zal er automatisch failover plaatsvinden wanneer een segment uitvalt”, vertelt Tolhoek.
“Bovendien wordt er iedere nacht automatisch een back-up gemaakt van de infrastructuur en worden Citrix-componenten in de cloud automatisch up-to-date gehouden door Citrix”. Mocht er dus iets kapot gaan, dan is een recovery in de cloud zo geregeld.
Een goede inrichting is hier echter wel belangrijk voor. “Een systeem is zo sterk als zijn zwakste schakel”, weet Tolhoek. “SBC Solutions heeft de juiste mensen beschikbaar om een goede inrichting te garanderen als er omgeschakeld wordt naar een hybride cloudoplossing of een volledige cloudoplossing.”
Maak je bedrijf nog productiever met Microsoft Teams
31 mei 2018Microsoft,SBC,Teams,Office365Microsoft
Tegenwoordig zijn er talloze diensten en apps waarmee je goed kunt werken. Misschien gebruik je wel Office 365 en Skype for Business, en misschien heb je zelfs wel sociale media nodig. Het nadeel is echter dat je dan veel programma’s open hebt staan. Maar dat is niet langer nodig, dankzij Microsoft Teams.
“Microsoft Teams is een portal waar alle gesprekken, meetings en documenten centraal in staan”, vertelt Sander Bruijs van SBC Solutions. “Je hebt dus geen losse oplossingen meer, maar alles staat op een plek gecentraliseerd.” Dit betekent dat je alle losse vensters voor Skype en de Office-producten in het verleden kunt laten.
SharePoint
“Dat is natuurlijk ontzettend goed voor de productiviteit. Ik hoorde bijvoorbeeld over een schoolmeester die zijn lesmateriaal in Microsoft Teams zette. Studenten konden daardoor alles gemakkelijk op een plek terugvinden. En dat kun je natuurlijk gemakkelijk vertalen naar een zakelijke omgeving.”
Natuurlijk kun je met andere Microsoft-diensten ook gemakkelijk documenten delen, bijvoorbeeld met SharePoint. “Het voordeel van Microsoft Teams is echter dat het veel gebruikersvriendelijker is dan SharePoint”, vindt Bruijs. “Het is veel intuïtiever qua het weergeven van bestanden. Het visuele aspect is beter dan bij SharePoint, waar je eigenlijk een soort linkjes ziet naar documenten.”
Integraties
Binnen Microsoft Teams kun je bovendien niet alleen gebruikmaken van Microsoft-diensten, maar je kunt ook andere diensten integreren. Denk bijvoorbeeld aan sociale media, GitHub en Wiki-pagina’s.
Het grote voordeel is dat je voor die applicaties nooit uit Teams weg hoeft. De diensten worden binnen het programma zelf geladen, zodat alles op een plek blijft staan. “En je kunt zo veel of zo weinig gebruiken als je zelf wilt”, aldus Bruijs. “Je kunt zelfs voor meerdere uiterlijken kiezen. Je kunt gaan voor een soort intranet, maar bijvoorbeeld ook alleen de apps en diensten weergeven.”
“Daarnaast heb je geen nieuwe hardware nodig. Microsoft Teams werkt namelijk samen met producten van bijvoorbeeld Blue Jeans.”
Migratie
Het installeren van Microsoft Teams is vrij eenvoudig, weet Bruijs. “De grootste uitdaging ligt bij de adoptie van het programma door je werknemers. Daar moet je ze echt op trainen.”
Citrix Solution Day 2017
6 oktober 2017Citrix,solution day,IoT,Cloud,workspaceCitrix
Afgelopen donderdag (5 oktober 2017) ben ik aanwezig geweest bij het jaarlijkse Citrix event ‘Citrix Solution Day’. Het was een interessante dag. Graag neem ik jullie mee in mijn ervaring van die dag.
What’s new with Citrix Workspace Suite
De dag begon met een sessie genaamd ‘What’s new with Citrix Workspace Suite’. Dit was een sessie waarin met name het sales verhaal van Citrix de revue passeerde. Waarom Citrix? Wat is de toegevoegde waarde van Citrix? Alle marketing termen vlogen mij om de oren. Knap hoe Citrix er toch elke keer weer in slaagt om dezelfde technieken weer aan de man te brengen, alsof ze met iets heel nieuws op de proppen komen. Uiteraard waren er ook echte nieuwtjes.
Deep-dive Citrix cloud
Na de eerste sessie volgde een sessie ‘Deep-dive Citrix cloud’. Hierin werd door een tweetal Sales Engineers uitgelegd waarom we met Citrix naar de cloud zouden moeten. Voornaamste redenen, kosten besparing, vrijwel geen downtime en een altijd up-to-date omgeving omdat deze (de core componenten) door Citrix gemanaged worden.
Het is leuk om te zien hoe Citrix cloud zich begint te ontwikkelen als een toekomst bestendig platform om je Citrix omgeving op te bouwen en je applicaties en desktops vanuit de cloud kunt gaan aanbieden aan je gebruikers of eindklanten.
Vooralsnog geeft Citrix zelf het advies om de cloud nog in een hybride variant te gebruiken (deels on-premises, deels in de cloud), maar in de komende tijd zal de Citrix cloud zich verder ontwikkelen en zal het zich ook uitstekend lenen voor een volledige Cloud implementatie van de Citrix Workspace omgeving.
Voor degene die geïnteresseerd zijn om zelf eens een kijkje te nemen en Citrix cloud eens willen testen, hierbij de link naar de Citrix site waar je de Citrix cloud gratis kunt testen: https://onboarding.cloud.com
In enkele stappen maak je een cloud account aan en kun je helemaal los gaan in jouw eigen Citrix cloud omgeving.
Future of work and IoT
De sessie die ik zelf het meest interessant vond, was de sessie ‘Future of work and IoT’. In deze sessie deden Senior Director of Technology, James Bulpin en System Engineer, Ingmar Verheij uit de doeken hoe zij de toekomst van de werkplek voor zich zien. Uitgangspunt hierbij was om IoT (Internet of Things) aan te wenden om techniek toe te passen, zonder dat de gebruiker hier zelf mee bezig hoeft te zijn.
Een voorbeeld hiervan werd gegeven in de vorm van een meetingroom waarbij automatisch bij het binnenlopen, de gebruiker herkend wordt, vervolgens de ruimte gereserveerd en Skype for Business voor die gebruiker gestart wordt. Dit alles zonder interactie van de gebruiker. Een ander voorbeeld was, dat de gebruiker een flexplek benaderd.
Zijn/haar mobiele telefoon in een dockingstation plaatst en vervolgens de (bureau)telefoon ingelogd wordt voor deze gebruiker, het scherm van de mobiele telefoon wordt uitgebreid naar de monitor op het bureau en de gebruiker geregistreerd wordt op deze werkplek zodat hij/zij vindbaar is voor zijn collega’s en voor iedereen inzichtelijk is dat deze plek bezet is.
In de zorg zou een verpleegkundige bij het binnenlopen van een kamer, over de laatste temperatuurmetingen en overige meetbare gegevens van een patiënt kunnen beschikken, zonder hier iets voor te hoeven doen. Dit kan bijdragen aan meer tijd voor persoonlijke aandacht en minder voor administratieve handelingen.
Het zijn niet direct hele technische hoogstandjes, maar het zijn manieren waarop we prettiger kunnen werken, zonder dat we er zelf interacties voor hoeven te doen. In de visie van Citrix maakt het dat we productiever kunnen zijn, omdat we gelijk met ons werk aan de gang kunnen, zonder dat we eerst allerlei gerelateerde (handmatige) handelingen hoeven uit te voeren.
Daarnaast kunnen op deze manier kosten bespaard worden. Bij het verlaten van een werkplek of meetingroom, word alles namelijk weer netjes afgesloten, zodat er geen onnodige energie wordt verbruikt. In de toekomst zal naar (de Citrix) verwachting, steeds meer automatisch voor ons gedaan worden, zodat wij ons kunnen richten op wat werkelijk onze aandacht vraagt.
Na het zien van deze sessie, maakte het mij heel enthousiast. Het maakte voor mij duidelijk hoe we techniek zouden moeten toepassen. Techniek is nu nog vaak een last, terwijl het ons leven makkelijker zou moeten maken. Meer weten? Kijk op onderstaande link:
https://www.citrix.nl/products/citrix-workspace/iot.html